ALGEMENE VOORWAARDEN CARRURE BV– 24/09/2024
Verkoop van voertuigen
Artikel 1 – Op de verkoop van voertuigen zijn de algemene verkoopsvoorwaarden van toepassing die vermeld zijn op (de achterzijde van) de bestelbon waarvan de klant kopie ontvangt bij de ondertekening.
Artikel 2 – Op al onze andere facturen, betreffende onder meer garage-, carrosserie- en servicewerkzaamheden, onderhoud en herstelling van voertuigen en de verkoop van wisselstukken zijn hiernavolgende voorwaarden van toepassing. Uitsluitend deze voorwaarden regelen de contractuele relatie tussen partijen, waarbij de eventuele voorwaarden van de klant uitgesloten zijn.
Artikel 3 – Aanduidingen in bestekken, offertes, tarieven of publiciteit kunnen nooit als een vast aanbod beschouwd worden. Wij kunnen een voorschot of volledige betaling vragen alvorens met de werken te starten.
Artikel 4 – Uitvoeringstermijnen en leveringstermijnen wordt slechts als inlichting gegeven, en zijn o.a. afhankelijk van de beschikbaarheid van de nodige onderdelen. Overschrijding kan nooit een reden zijn tot annulatie van bestelling of verbreking van de overeenkomst, noch recht geven op dervingskosten of
Artikel 5 – De ons toevertrouwde voertuigen blijven te allen tijde onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig. De klant laat geen voorwerpen achter in het voertuig en kan in ieder geval geen aanspraken laten gelden wat betreft eventueel verlies van achtergelaten voorwerpen. Het proefrijden gebeurt met toelating voor rekening en op risico van de eigenaar van het voertuig.
Artikel 6 – De gefactureerde prijzen zijn deze van kracht op het ogenblik van de levering of beëindiging van de werken. De klant zal het factuurbedrag betalen binnen de 7 dagen na factuurdatum en uiterlijk bij afhaling van het voertuig of van de bestelde goederen. Afhankelijk van de hoedanigheid van de klant, gelden de volgende regels in verband met de aanrekening van interesten en vergoedingen:
- In het geval de klant een consument is in de zin van artikel I.1, 2 Wetboek Economisch Recht (d.w.z. wanneer deze handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen): Voor elke vervallen en niet (volledig) betaalde factuur zal één kosteloze herinnering verstuurd worden die een termijn van 14 kalenderdagen biedt om de factuur alsnog te betalen. In geval de herinnering via brief wordt verstuurd, wordt er bijkomend rekening gehouden met 3 werkdagen. Na het verstrijken van deze termijn worden de volgende vergoedingen aangerekend:
1° Een verwijlinterest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten beoogd in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
2° Een schadevergoeding waarvan het bedrag overeenkomt met: (a) €20 als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan €150 is; (b) €30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen €150,01 en €500 bij een verschuldigd saldo tussen €150,01 en €500; (c) €65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven €500,01 met een maximum van €2.000 bij een verschuldigde saldo hoger dan €500.
3° Een vergoeding voor de rappelkosten en portokosten voor het verzenden van herinneringen. Per herinnering wordt er een kost van €7,50 aangerekend. Hiernaast kan de werkelijke portokost per herinnering gevorderd worden.
Eenzelfde regeling wordt voorzien indien wij in gebreke blijven om bij uitgifte van creditnota’s het bedrag dat aan de klant terug verschuldigd is, terug te betalen binnen 14 dagen na hiertoe in gebreke te zijn gesteld.
- In het geval de klant geen consument is: Elke vervallen en niet (volledig) betaalde factuur zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een verwijlinterest van 12% per jaar, te rekenen vanaf de factuurdatum tot op datum van algehele betaling. Wanneer de factuur onbetaald blijft gedurende 10 dagen na verzending van een ingebrekestelling, wordt de schuld bovendien van rechtswege verhoogd met 10% van het onbetaald gebleven saldo, met een minimum van €125,00/factuur, onverminderd het recht om de werkelijk geleden schade te bewijzen en te vorderen indien deze hoger is. Per verstuurde herinnering kan een kost van €7,50 aangerekend worden, vermeerderd met de werkelijke portokosten. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs niet vervallen facturen, van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. Niet tijdige betaling geeft ons het recht verdere levering of diensten te staken en dit zonder ingebrekestelling.
Artikel 7 – De toepassing van de reglementering inzake BTW wordt gedaan volgens de aanduiding van de klant en onder zijn volledige verantwoordelijkheid.
Artikel 8 - Opmerkingen in verband met de factuur en/of de daarop vermelde algemene voorwaarden moeten schriftelijk binnen de 7 dagen na factuurdatum aan ons overgemaakt worden, bij gebreke waaraan de factuur geacht aanvaard wordt te zijn.
Artikel 9 – Zolang de klant in gebreke blijft alle ons verschuldigde bedragen te betalen, hebben wij het recht het voertuig of de goederen in ons bezit te houden. Niet volledig betaalde goederen blijven onze eigendom tot het ogenblik van integrale betaling.
Artikel 10 – In het geval de klant diens voertuig, na herstelling of onderhoud, of de bestelde goederen niet heeft afgehaald binnen de 5 dagen vanaf de verzending van een ter post aangetekende ingebrekestelling, zijn wij gerechtigd stallings-/bewaringskosten aan te rekenen t.b.v. €12,50 excl. BTW/dag.
Artikel 11 – De waarborg bij gebreken is beperkt tot de wettelijke regeling, uitgebreid met de eventueel door de constructeur gegeven waarborg. Klachten over de levering van goederen of de uitvoering van werken moeten schriftelijk gebeuren binnen 14 dagen na levering van de goederen of beëindiging van de werken, bij gebreke waaraan de klant geacht wordt de zichtbare gebreken te hebben aanvaard. Indien het evenwel verborgen gebreken betreft, is de klant verplicht ons hiervan op de hoogte te brengen binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan, bij gebreke waarvan hij geacht wordt deze te hebben aanvaard. Als voormelde termijnen gerespecteerd worden, zullen wij op onze kosten gebrekkige producten herstellen of vervangen, dan wel onderhouds- of herstellingswerken opnieuw uitvoeren. Het betaalde factuurbedrag kan nooit terug gevorderd worden. Eventuele klachten schorsen de betalingsverplichtingen niet op. De klant heeft evenmin het recht op bijkomende schadevergoeding uit welke hoofde dan ook.
Artikel 12 – Alle betwistingen waartoe de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst aanleiding kan geven worden gebracht, naar keuze van de eiser, voor de rechter van (i) de woonplaats van de verweerder, (ii) de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, zijn ontstaan of worden uitgevoerd of (iii) de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien deze geen woonplaats heeft in België of in het buitenland. Indien echter de klant geen consument is in de zin van artikel I.1.2° Wetboek Economisch Recht of artikel 1649bis §2, 1° Burgerlijk Wetboek vallen alle betwistingen onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van de plaats waar onze maatschappelijke zetel gelegen is. Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 13 – Wij verwerken de persoonsgegevens van de klant in overeenstemming met de van toepassing zijnde privacywetgeving. De persoonsgegevens worden gebruikt voor eigen bedrijfsdoeleinden en in uitvoering van de overeenkomst (klantenbeheer, waarborg, veiligheid, naverkoopdienst, enz.). Elke klant die zijn identiteit bewijst, heeft het recht op inzage, verbetering of verwijdering van persoonsgegevens, of om klacht in te dienen bij de gegevensbeschermingsautoriteit. De persoonsgegevens worden enkel gebruikt door Carrure BV, Dehemlaan 17A, 8900 Ieper BE1012.229.345.